Quidditch
På Hogwarts internatskola spelas det också quidditich. Ett spel som går till så här: Ett lag består av sju spelare som alla flyger omkring på kvastar. Tre av dem är så kallade jagare och deras uppgift är att få klonken igenom tre målringar. Dessa ringar har motståndarlaget högt upp i luften. Klonken är en röd boll, stor som en baseboll och för varje målring den går igenom ringen får laget lyckats med tio poäng.
Två stycken är slagmän och de ska försöka skydda spelarna i sitt lag, så de inte träffas av en dunkare, alltså två svarta bollar som har en egen vilja och flyger vilt omkring för att försöka få ner spelarna från sina kvastar. De här spelarna har slagträn och dessa använder de för att rikta på spelarna i motståndarlaget. Målringen i sin tur vaktas av en vaktare, som ska försöka fånga den.
Sökaren är den som har i uppgift att försöka fånga ”den gyllene kvicken” – En liten, gyllene boll som har vingar och är lika snabb som vinden. Den lilla bollen är väldigt svår att se på långt håll, eftersom den susar runt både i luften och runt planen. En quidditchmatch har ingen bestämd tid. Först när sökaren lyckats fånga kvicken är matchen slut och sökarens lag tilldelas 150 poäng. Det är fritt fram att ta kortare pauser i spelet, men som sagt avslutas inte spelet förrän sökaren fått tag i kvicken. Därför kan en spelomgång i princip pågå i all evighet. När det började spelas quidditich användes en fågelart som kallades kvickevick istället för ”kvicken”. Med tiden blev kvicevicken fridlyst, och då konstruerades den gyllene kvicken.
Regler
Departementet för magiska sporter var de som grundade reglerna för quidditich under mitten av 1700-talet. En spelare får inte vistas utanför spelplanen, däremot får de flyga hur högt de vill. Om en spelare flyger utanför planen får motståndarlaget ta över klonken. Om lagkaptenen begär ”time out” kan laget ta den när som helst. Om matchen har pågått i mer än tolv timmar kan tiden förlängas till två timmars time out. Skulle laget inte hinna tillbaka till spelplanen efter pausen blir det diskvalifikation för alla i laget.
Domaren är den som delar ut friskott och jagaren kan då flyga fritt in på motståndarlagets sida av planen och försöka göra mål. Motståndarlaget får ha en vaktare vid sina målringar, men det måste vara någon som inte tillhör något lag. Man får ha kroppskontakt men inte ta tag i en motståndares kropp eller kvast. Att ersätta en spelare under en pågående match är inte heller tillåtet. Det gäller även om en spelare är skadad och egentligen inte kan fortsätta delta. Spelarna får ta med sig sina trollspön och trollstavar in på banan, men de får absolut inte använda dem mot någon annan spelare, domare, kvastar, åskådare eller mot någon av de fyra klonkarna.